ARTIKEL BARU

MERAH ATAU KUNING? WARNA HITAM POLITIK MALAYSIA..

"sakit kaki makcik nak...."

"Saya hadir dua himpunan. Bersih4 dan Merah. Hasil pemerhatian, peserta Bersih ramai dikalangan anak muda elit dan golongan profesional yang minum pagi di Starbucks dan makan tengahari di Subway dan Nandos..Manakala peserta Merah ramai Posting dalam FB yang dapat 320 shorang veteran parti yang sarapannya nasi dagang, nasi lemak dan ubi rebus. Mereka telah berjuang bertahun2 pertahan kerajaan tapi cuma dapat tapak gerai utk niaga di bulan Ramadhan. Sedih tenguk Pakcik dan Makcik terencot2 berarak dari PWTC kerana alignment dah lari. Saya rayu pemimpin2 Melayu, perjuangkanlah nasib mereka dengan ikhlas dan jujur kerana golongan ini sanggup gadai harta dan nyawa pertahan kuasa kamu...saya beri pandangan jujur, without fear and favour..."

Status diatas saya posting dalam wall Facebook saya jam 5.31pm pada Rabu, 16 September dan setakat jam 12.32 am hari Jumaat telah mendapat 1.2K likes dan 331 shares. Dalam masa yang sama status itu telah di retweeted sebanyak 178.

Apakah mesej dalam status itu yang menyebabkan ia menarik minat pembaca?

Hari Rabu lepas adalah tanggal 16 September. Tarikh penting dan signifikan dalam catatan sejarah negara kerana pada tarikh 16 September 1963 Persekutuan Malaysia terbentuk dengan penggabungan Federation Of Malay States atau Malaya dengan Singapura, Sarawak dan Sabah.

Pada tarikh bersejarah itu sebuah negara baru telah lahir yang dikenali sebagai MALAYSIA.

Sejak penubuhannya, tarikh 16 September hanya disambut pada 1963 semasa pengistiharan penubuhan di stadium merdeka dan sekali lagi pada tahun 1964 yang diadakan di Singapura. Selepas itu tarikh 16 September dilupakan begitu sahaja setelah Singapura keluar dari Persekutuan pada tahun 1965.

Hari Malaysia seperti terpadam begitu sahaja dalam sejarah negara sehinggalah, Perdana Menteri baru, Dato Sri Najib yang menggantikan Tun Abdullah Badawi pada 2009 mengistiharkan tarikh 16 September sebagai cuti umum Persekutuan.

Ekoran daripada pengistiharan itu, Hari Malaysia mulai disambut secara besar-besaran pada tahun 2010 yang diadakan di Padang Merdeka, Kota Kinabalu.

Sambutan tahun berikutnya di adakan di negeri Sarawak. Dua negeri, Sabah dan Sarawak secara bergilir-gilir menjadi tuan rumah perayaan itu diperingkat kebangsaan tetapi sambutan tidak pernah diadakan oleh 11 negeri lain di Semenanjung Malaysia atau ibu negara Kuala Lumpur walaupun ia merupakan cuti umum.

Seperkara lagi, sungguhpun sambutan Hari Malaysia dihadiri Perdana Menteri dan pemimpin-pemimpin negara tetapi tidak oleh Ketua Negara Persekutuan, iaitu Yang Di Pertuan Agong.

Tahun ini sambutan Hari Malaysia diadakan di Kota Kinabalu. Secara kebetulan Himpunan Baju Merah telah mengadakan perarakan sebagai tanda sokongan kepada Dato Sri Najib Tun Razak.

Perbezaan yang amat ketara, peserta perarakan baju merah di Sabah terdiri dari pelbagai bangsa dan agama. Kaum Kadazandusun, Bajau, Brunei, Orang Sungai, Irranun, Cina, India, Bisaya, Rungus, Murut dan lain-lain lagi berbanding dengan di Semenanjung yang seratus peratus bangsa Melayu!

Ucapan Tahniah kepada Menteri Komunikasi dan Multimedia yang baru, Datuk Seri Dr Salleh Tun Said sebagai penganjur kerana telah berjaya menganjur sambutan berbilang kaum yang gilang gemilang..

Sama-sama kita fikir dan renungkan..

0 Response to "MERAH ATAU KUNING? WARNA HITAM POLITIK MALAYSIA.."