ARTIKEL BARU

TAHNIAH BUAT ISA SAMAD!

UMNO hanya takut dengan bayang-bayang....

Pilihan raya ke 12, UMNO menang 79 kerusi parlimen Melayu, PAS menang 23 kerusi Melayu dan PKR 31 kerusi tetapi hanya 20 kerusi Melayu. Maknanya daripada tiga parti Melayu. PAS dan PKR hanya mewakili 43 kerusi parlimen Melayu.
Foto: Tan Sri Isa Samad, bekas Naib Presiden UMNO.
Manakala UMNO sebanyak 79 kerusi. Kerusi PAS bertambah menjadi 24 selepas pilihan raya kecil Trengganu.

Itu belum kira kerusi Bebas Dato Ibrahim Ali.

Persoalannya kenapa orang Melayu tidak yakin UMNO masih boleh memerintah selepas PRU ke13? Jawapannya kerana presepsi. Orang Melayu kalau bercakap memang suka menambah dan membesar-besarkan cerita. Ular sebesar lidi, di kata sebesar lengan. Banjir 2 kaki dalam dikata sampai paras dada.

Malam tadi saya di jemput mengikuti siri perbincangan anjuran Ibu Pejabat UMNO. Tajuk “Antara Persepsi, Manipulasi dan Provokasi”. Ahli panel, Tan Sri Isa Samad, Prof Ahmad Atory Hussien dan Zaharin Mohd Yassin atau dikenali dengan nama blognya Sang Kelembai. Moderator ialah Dato Chamil Wariya.

Program yang bermula jam 9 malam itu saya ikuti sampai tamat kira-kira jam 11.15 malam kerana perbincangannya lively dan factual. Kebanyakan yang hadir juga tidak bangun dari tempat duduk. Jarang program parti yang audience tidak berganjak seperti malam tadi.

Program itu menarik kerana seorang tokoh UMNO iaitu Tan Sri Isa Samad. Beliau mengulas topik dengan bersahaja dan membuat analogy yang mudah. Kadang-kadang disertakan dengan jenaka yang tidak melampau. Banyak contoh daripada pengalamannya selama 23 tahun sebagai MB Negeri Sembilan. Begitu juga dengan Sang Kelembai yang berhujah dalam konteks peranan cyber.

Prof Atory seperti biasa memperkuatkan hujahnya dengan fakta dan angka-angka. Katanya terdapat 131 kerusi Melayu/bumiputera Islam dalam Dewan Rakyat, 58 kerusi Cina dan 9 India. Yang 9 orang India ini macam mereka yang punya Dewan Parlimen. MP Melayu hanya beberapa kerat saja yang berani bercakap. Itu pun orang yang sama, Seri Gading, Kinabatangan, Pasir Salak.
Kesimpulan perbincangan itu,parti UMNO mestilah bijak mengurus persepsi sebelum ianya dimanipulasi parti-parti lawan. UMNO juga mesti menjawab isu yang dibangkitkan. Zaman bercakap soal pembangunan sudah berlalu. Rakyat mesti diberi penjelasan terhadap apa juga isu yang dibangkitkan sebelum isu menjadi krisis keyakinan.

Tahniah, pertama saya berikan kepada pihak penganjur terutama Dato Rauf kerana mengadakan satu program yang begitu baik dan berkesan. Tahniah kedua kepada Tan Sri Isa Samad. Beliau begitu bersemangat mempertahankan UMNO sungguhpun pernah digantung keahliannya. Pada pemilihan lalu Isa bertanding jawatan Naib Presiden tetapi tidak terpilih. Calang-calang pemimpin, sudah tentu telah kecewa dan tidak ambil peduli dengan UMNO.

Karakter seperti Isa Samad adalah pemimpin yang dikehendaki golongan grass-roots. Saya sentiasa berharap kepimpinan tertinggi UMNO, akan memberi peranan lebih penting kepada beliau di masa akan datang. Fikir-fikirkanlah

0 Response to "TAHNIAH BUAT ISA SAMAD!"