ARTIKEL BARU

POLITIK HILANG MARUAH DI SABAH?

Tun Mahathir - pemimpin yang bertanggungjawab memenangi hati pengundi Cina di Sabah.


Siakap Senohong

Gelama ikan duri

Bercakap bohong

Lama-lama jadi MENTERI


Politik kerap dikaitkan dengan kotor, penipuan, janji palsu, pembohongan malah ada yang sampai keperingkat membunuh kerana politik. Umumnya demikianlah persepsi sesetengah anggota masyarakat bila sepak terajang politik dalam negara mula menjijik dan memualkan!

Perkembangan terbaru politik tanah air khususnya di negeri Sabah, mengesahkan persepsi umum betapa hodoh, jijik dan kotornya permainan politik. Benarlah kata Machiavelli, politik boleh menghalalkan cara, the ends justifies the means. Pokok pangkalnya ialah kuasa dan bagaimana cara mengekalkan kuasa tersebut.

Secara khusus saya mengajak pembaca melihat apa yang berlaku di Sabah. Sejak awal merdeka telah berlaku perebutan kuasa antara dua puak majoriti, bumiputra Islam (BI) dan bumiputera bukan Islam (BBI). Akibat persaingan kuasa tersebut, parti politik yang memerintah telah beberapa kali bertukar ganti.

1963-1967 Parti Perikatan (UPKO, USNO dan SCA (KM - Donald Stephens - UPKO)

1967-1976 Parti Perikatan (USNO dan SCA) (KM - Tun Mustapha – USNO)

1976-1985 parti BERJAYA (KM – Datuk Harris Salleh)

1985-1994 parti PBS (KM – Datuk Joseph Pairin Kitingan)

1994- hingga sekarang -  Barisan Nasional (KM - 7 orang)


Kenapa berlaku perubahan kerajaan yang begitu kerap di Sabah?

Para penganalisis politik sependapat, factor utama  bila hilangnya sokongan kaum Cina. Sudah tentu banyak faktor lain, namun pengundi Cina sebagai “king maker” telah terbukti dalam PRU 1967, 1976, 1985, dan 1994.

Bekas PM, Tun Mahathir adalah tokoh yang bertanggungjawab membawa UMNO masuk ke Sabah. Tun Mahathir juga pernah dimalukan rakyat Sabah bila ayatnya “sink and swim with Berjaya” gagal selamatkan kerajaan BN pimpinan Berjaya pada 1985. Atas sebab itu Tun Mahathir sedar betapa perlunya sokongan pengundi Cina di Sabah!

Maka itu diperkenalkan Dasar Menggilirkan jawatan KM Sabah setiap dua tahun untuk kaum BI, BBI dan kaum Cina. Walaupun kaum Cina adalah kaum yang minoriti dan hanya mewakili 8 kerusi DUN, dan 4 kerusi MP serta tidak terlibat dalam perebutan kuasa, namun Tun Mahathir tahu akibatnya bila sokongan kaum itu tidak lagi bersama-sama BN.

Matlamat pokok dasar penggiliran KM Sabah adalah untuk memenangi hati dan ‘trust’ kaum itu untuk terus bersama  BN. Sepanjang pemerintahan BN dibawah Tun Mahathir, kaum Cina berpeluang menjawat KM Sabah sebanyak dua kali. Datuk Yong Teck Lee dari SAPP (2 tahun 1996-1998) dan Tan Sri Chong Kah Kiat dari LDP (2 tahun 2001-2003).

Persoalan besar timbul apakah setelah parti SAPP keluar dari BN dan parti LDP secara terbuka tidak menyokong KM Sabah, Datuk Seri Musa Aman, BN Sabah masih mendapat sokongan kaum itu?

Musa Aman adalah seorang pemimpin yang paling beruntung kerana setelah tiba gilirannya menjadi KM, menggantikan Chong Kah Kiat, Dasar Penggiliran dimansuhkan PM baru Tun Abdullah Badawi yang menggantikan Tun Mahathir.

Genap 7 tahun sebagai KM Sabah, Musa Aman dilihat sebagai KM Sabah yang paling berkuasa era pasca UMNO. Namun sepanjang pemerintahannya, Musa kelihatan bermusuh dengan tokoh-tokoh politik kaum Cina yang berpengaruh di Sabah!

Perletakan jawatan Chong Kah Kiat sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah berikutan isu patung Dewa Mazu dikatakan berpunca daripada "gentleman agreement" yang tidak ditunai Musa Aman. Pada awalnya Musa setuju pembinaan patung itu di Kudat tetapi kemudiannya mengarah kelulusan itu ditarik balik setelah berlaku insiden di Pulau Sipadan.

Seterusnya Yong Teck Lee, satu-satunya Presiden parti komponen BN Sabah yang tidak dipilih sebagai calon pada PRU 2008  meninggalkan BN berikutan janji jawatan Senator tidak dipenuhi Musa dan Tun Abdullah Badawi.  DUN Sabah yang bersidang tidak mencadangkan nama Yong Teck Lee sebagai senator tetapi Musa mencadangkan nama lain.

Pada 25 Ogos 2010, sehari selepas BN Sabah mengadakan mesyuarat, Timbalan Presiden LDP secara terbuka mengeluarkan kenyataan tidak menyokong Musa Aman. Parti itu bagaimanapun tetap menyokong BN dan PM Datuk Seri Najib Tun Razak. 

Berikutan kemelutnya dengan SAPP dan LDP, dengan liciknya, Musa kekalkan dua pemimpin dari SAPP dan LDP, Datuk Raymond Tan  dan Peter Pang  dalam kabinet negeri Sabah setelah kedua-duanya menyatakan kesetiaan kepada Musa Aman. Kedua-dua “katak” sanggup berbuat begitu atas kepentingan peribadi dan  kini telah menyertai parti GERAKAN.

Dua pemimpin yang tidak ada etika dan prinsip tersebut kekal dalam BN dan menjadi menteri dan timbalan ketua menteri semata-mata kerana Musa Aman ingin kekal sebagai KM Sabah yang paling berkuasa!

Apakah majority kaum Cina di Sabah menyokong tindakan Musa Aman dan terus mengundi BN pada PRU akan datang?

Dalam persidangan DUN Sabah baru-baru ini, wakil tunggal DAP telah mengeluarkan kata-kata kesat dan memanggil Musa Aman sebagai “vacuum cleaner”.

Jika tokoh seperti Chong Kah Kiat, parti LDP, Yong Teck Lee, parti SAPP dan kaum Cina di Sabah tidak lagi menyokong Musa Aman, apakah BN Sabah masih kekal sebagai FIXED DEPOSIT kepada Barisan Nasional?

16 Responses to "POLITIK HILANG MARUAH DI SABAH?"

omega paradox said...

kenyataan besertakan analisis ini nampaknya akan memberi impak negatif kepada BN..penyelesaian perlu diambil segera..apakah kita perlu menyelamatkan seorang tapi akan mengoyahkan parti???? parti kompenen hilang kepercayaan... GANTI SAHAJA MANA YANG DIRASAKAN PATUT...bagaimana???!!!.kita bukan lagi pak angguk..bukan pula menentang..tapi memastikan kesaksamaan dapat drasai seluruh masyarakat sabah...jangan biarkan angkara NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA.........

Anak Sabah said...

Rakyat akan mengundi Parti yang paling sesuai untuk memimpin mereka. Apa-apa pun, tunggulah bila PRU-13 nanti.

Anonymous said...

dalam politik macam-macam boleh berlaku..yang penting pemimpin perlu tunjukkan komitmen mereka kepada rakyat. apa pun biarlah rakyat tentukan siapa pilihan mereka.

Anonymous said...

dalam politik berbagai bagai perkara boleh berlaku, seperti di Sabah, dimana ia diperintah oleh berbagai- bagai parti dari awal kemerdekaan hingga kini. apapun, parti poltik ini dipilih oleh rkyat.

lidah said...

kalau PR kuat di Sabah, mungkin isu2 yang berkaitan dengan konflik dalaman dikalangan parti BN ini pasti boleh menjejaskan kedudukan mereka. tetapi apa yang dilihat sekarang PR juga tidak memainkan peranan mereka melainkan giat menyebar janji dan kritikan. PKR hanya aktif di Tenom dan parti itu juga mempunyai krisis dalaman sendiri. buat masa ini tidak ada parti di Sabah yang benar2 terbaik untuk membela nasib rakyat.

Observer said...

wahai!!!... bangsaku bumiputra.Kamu sebenarnya serumpun.Cuma yang membezakan kamu budaya dan kepercayaan agama.Bangunlah dari kelekaan kalian.Di bumi ini kau lahirkan dan mungkin di bumi ini juga kau dikebumikan bila tiba masanya.Belajarlah dari sejarah.Jangan menyesal suatU ketika nanti ..BUMI YANG CUCU-CICIT KITA PIJAK INI BUKAN LAGI MILIK KITA.BANGUNLAH!!!..SEDARLAH!!!..BERSATULAH DALAM SATU WADAH PERJUANGAN BUMIPUTRA SETEGUH GUNUNG KINABALU.

Unknown said...

Keadaan sekarang lebih rumit dibandingkan dulu apatah lagi selepas PRU 12 yang lalu mengemparkan kerajaan BN dengan kehilangan kuasa di lima negeri di semenanjung. Kuasa kerajaan pusat sekarang tergantung pada Sabah dan Sarawak.

mandau said...

rakyat perlu bijak dalam memilih pemimpin mereka.

Unknown said...

Pemerhatian yang baik. Sila teruskan usaha anda. Tidak bermaksud untuk mempengaruhi sesiapa, cuma inginkan persoalan dijawab dengan akal fikiran sndiri. Rakyat Sabah, buat yang terbaik.

Anonymous said...

Diharapkan semuanya akan kembali pulih seperti dahulu dimana BN sentiasa teguh dan menjadi pilihan rakyat. semoga rakyat bersatupadu dan aman harmoni tanpa ada persengketaan diantara parti.

kb girl said...

Berganding bahu kita kuat. Berpecah belah, kita dijajah.
Pada era PBS, kekuatannya tidak dapat digugat walau apa cara digunakan untuk menjatuhkan PBS.
Sebabnya BBI, BI dan kaum Cina bersatu.
Keadaan itu berubah setelah pemimpin yang mewakili suku kaum diumpan dengan kerusi Ketua Menteri Sabah.

Unknown said...

Dulu dalam satu parti iaitu PBS, sekarang terbahagi dalam sembilan parti.

Unknown said...

Diharapkan semuanya akan kembali pulih seperti dahulu dimana BN sentiasa teguh dan menjadi pilihan rakyat. semoga rakyat bersatupadu dan aman harmoni tanpa ada persengketaan diantara parti.

Unknown said...

Kisah lalu kita jadikan rujukan atau ajaran, pandang kehadapan dengan hati terbuka dan pilih pilih yang terbaik untuk Sabah.

Anonymous said...

Tak kan larat senantiasa nak jaga hati Cina!Kalau dah keterlaluan dlm permintaan,masih nak layan ke?
We have to draw the line, sometimes.!

Anonymous said...

Politik kini menjadi alat untuk memuaskan ketamakan dan kegilaan kuasa dan bukan untuk memperjuangkan hak dan keperluan rakyat.