ARTIKEL BARU

PERBANDINGAN NAJIB DAN MAHATHIR DIMATA ORANG SABAH


Saya tertarik mengulas sedikit tulisan Datuk Dr Salleh Said dalam catatan terbaru dari blognya Sskeruak.blogspot.com.

'Pemerintahan Datuk Seri Najib Tun Razak tidak boleh dibandingkan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad'. Menurut SSK ia bukan perbandingan epal dengan epal sebaliknya adalah lebih sesuai membandingkan Tun Mahathir dengan ramai diktator yang digulingkan beliau semasa menjadi Perdana Menteri.

"Jadi membandingkan Perdana Menteri dengan Tun Mahathir hanya menjadi negatif untuk Najib". Tegas Dr Salleh.

Saya cuba melihat isu ini dari berbagai perspektif. Pertama perbandingan dari sudut politik. Tidak dapat tidak, adalah diakui, Tun Mahathir merupakan seorang tokoh politik Dunia Ketiga yang dikagumi. Beliau dianggap wira rakyat negara-negara Afrika, Asia dan Amerika Latin yang kebanyakan pemimpinnya adalah diktator dan kuku besi. Imej Dr Mahathir dikalangan rakyat Dunia Ketiga di gambar sebagai seorang pemimpin demokrat, bersikap terbuka dan berlaku adil berbanding dengan kepimpinan negara mereka sendiri. Itulah gambaran dibuat para spin doctor dan pakar-pakar media negara dalam pemerintahan Dr Mahathir. Walaupun pada hakikatnya Dr Mahathir kerap merubah perlembagaan parti dan perlembagaan negara sesuka hati, disamping bertindak menyingkir pesaing politik dengan kejam untuk kekal berkuasa selama 22 tahun.

Sebenarnya kemelut politik dalam negara tidak pernah menjadi isu antarabangsa sehinggalah pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Itupun tidak menjejaskan politik dan pentadbiran Tun Mahathir kerana kurangnya ledakan teknologi maklumat seperti yang di hadapi Najib hari ini. Sebab itu Dr Mahathir tetap disanjung di Dunia Ketiga.

Jika Najib ingin menjadi hero Dunia Ketiga dan Dunia Islam dan menjadi seorang tokoh politik yang lebih popular dari Dr Mahathir, beliau boleh lakukan dengan mudah. Najib hanya perlu mengeluarkan kenyataan-kenyataan bahawa beliau tidak bersetuju dengan dasar Donald Trump. Najib boleh hadir atau anjur seminar atau forum antarabangsa atau forum dikalangan negara-negara Islam atau Dunia Ketiga dan mengutuk polisi presiden baru Amerika Syarikat terutama polisi Imigresen dan tentangannya terhadap Islam.

Tetapi Najib bukan kaki gaduh! Itu bukan personaliti Najib. Beliau tidak suka krisis dan kontroversi. Beliau tidak dikenali sebagai pemimpin yang suka bersengkita dengan pemimpin-pemimpin lain.

Perbandingan amat ketara dengan Dr Mahathir yang suka bergaduh dan bertelegah dengan Margaret Thatcher, Paul Keating dan Presiden Bush Jr. Saya kerap berhujah, Dr Mahathir bukan sahaja memilih kawan tetapi juga memilih musuh yang sesuai untuk bersengkita dengannya.

Diawal pemerintahan, bila Dr Mahathir melihat Tengku Razaleigh amat berpengaruh dalam Umno, beliau tidak mengangkat Ku Li sebagai musuh. Sebaliknya menggunakan Tun Musa Hitam sebagai pertahanan beliau. Dr Mahathir mulakan teknik pecah dan perintah dalam Umno diawal pemerintahan. Tapi bila Tun Musa dan Tengku Razaleigh bergabung mencabarnya, Dr Mahathir memanggil balik tokoh grassroots, Tun Ghaffar Baba dan Anwar Ibrahim untuk mempertahankan jawatan dan kedudukannya.

Sebenarnya cuma Anwar Ibrahim seorang sahaja yang dianggap musuh sebenar. Sejarah tercatat, tindakan Tun Dr Mahathir terhadap Anwar Ibrahim merupakan punca sebenar kepada kemelut politik dalam negara sehingga hari ini.

Dari sudut ekonomi, Najib boleh memilih jalan selamat dengan meneruskan polisi-polisi yang telah digariskan Tun Mahathir. Walaupun hakikatnya cabaran ekonomi dalam dua zaman itu begitu berbeza. Itulah jalan selamat yang boleh dipilih Najib. Lagipun pemilihan Najib adalah atas kehendak Tun Mahathir bila beliau mendesak Pak Lah berundur selepas PRU 2008.

Tetapi Najib berdepan dengan situasi yang berbeza dengan situasi yang di hadapi Tun Mahathir. Najib telah mengambil keputusan politik dan tindakan ekonomi yang tidak popular bila perkenalkan GST. Tetapi bayangkan jika GST tidak diperkenalkan ketika harga petroleum dunia merudum setahun yang lalu!?.

Sudah tentu negara akan berdepan krisis kewangan yang teruk kerana Bajet Kewangan yang dibentangkan pada tahun itu adalah berasaskan pada harga petroleum USD110 setong, tiba-tiba merudum dibawah USD 50 beberapa bulan kemudiannya.

Sebelum kejatuhan harga petroleum dunia, 2/3 pendapatan negara bergantung kepada hasil petroleum. Sebab itu semasa krisis matawang Asia, Dr Mahathir boleh menggunakan lebih USD100 bilion wang Petronas untuk selamat syarikat- syarikat GLC termasuk syarikat milik anak-anak dan kroninya.

Zaman berbeza, cabaran berbeza. Memang benar hujah penyokong Dr Mahathir yang mengatakan ledakan teknologi maklumat bukan sahaja berlaku di Malaysia tetapi juga di negara-negara lain termasuk Singapura, Indonesia, Filipina dan negara lain. Mereka bertanya, kenapa PM atau presiden negara-negara itu tidak diserang netizen seperti PM Malaysia?

Sudah tentu undang2 Multimedia dan Komunikasi disetiap negara adalah berbeza. Undang2 di Malaysia kelihatan lebih longgar berbanding dengan undang2 di Singapura dan Thailand yang begitu tegas menghukum pesalah laman sosial.

Ringkasnya perbandingan dua Perdana Menteri daripada dua zaman yang berbeza memang satu perbandingan yang tidak wajar dan tidak adil. Jika ditanya orang Sabah, mereka akan menjawab, "Najib memberi 10 kali ganda lebih banyak kepada Sabah dari segi kuasa, kedudukan dan peruntukan pembangunan selama 9 tahun pemerintahannya berbanding 22 tahun di zaman Tun Mahathir."

Barangkali perbandingan itu lebih relevan. Renung2kan

0 Response to "PERBANDINGAN NAJIB DAN MAHATHIR DIMATA ORANG SABAH"