ARTIKEL BARU

SEMUA ORANG NAMPAK KEKAYAAN ORANG MELAYU!




Dimanakah kekayaan sebenar orang Melayu dan bumiputra?


Foto: Kaum bumiputra Bajau di Sabah. Kaya dengan budaya tetapi miskin harta benda..
KEKAYAAN orang Melayu dan bumiputra biasanya ditunjukkan secara luaran seperti rumah besar, jumlah kereta mewah, jam mahal, baju fesyen terbaru, makanan yang dimakan, barang kemas, telefon bimbit latest model dan apa saja yang dapat di lihat dengan mata.

Pengalaman di kampong dulu, walau masih kanak-kanak, saya dapat tahu orang Melayu/bumiputra itu jadi OKB (orang kaya baru) bila tiba-tiba saja panggil orang kampong kenduri doa selamat. Bukan sekali, tetapi sampai 5-6 kali dalam sebulan. Kenapa? Mau tayang karpet baru, perkakas pinggan mangkuk baru, perabut baru, langsir baru dan mungkin juga kereta baru kepada jiran-jiran dan orang kampung.

Memperagakan kekayaan ini seperti satu budaya orang Melayu dan bangsa bumiputra. Dan kekayaan begini jarang dapat dipertahankan kerana nilai sebenar harta dan kekayaan itu tidak ada ‘value added’. Nilainya tidak bertambah sebaliknya berlaku susut nilai seperti pemilikan kereta dan barang-barang lain yang menurun nilai mengikut masa.

Orang Melayu dan bumiputra tidak berminat dengan pemilikan asset yang tidak kelihatan. Membeli saham atau hartanah bukanlah pilihan yang popular. Kita boleh lihat berdasarkan respon daripada dana-dana yang disediakan kerajaan kepada bangsa Melayu dan bumiputra.

Dikalangan kawan-kawan, senang saja untuk tahu siapa yang dapat kontrak atau projek. Di Sabah, yang tiba-tiba beli Ninja model baru, kita tentu dapat taksir projek yang diperolehi lebih dari 5 juta. Deposit kereta Toyota Ninja lebih kurang 70k. Manakala kawan-kawan beli kereta biasa-biasa tu mungkin hanya dapat projek parlimen atau DUN.

Yang mengamalkan budaya ini termasuk golongan yang cerdik pandai! Barangkali kekayaan itu diperolehi terlalu mudah. Atau memang itulah sifat semulajadi orang Melayu bumiputra. Jika demikianlah budaya, bagaimanakah meningkatkan pemilikan ekuiti Melayu dan bumiputra? Pencapaian ekuiti individu bumiputra sekarang hanya pada kadar 2.4%.

Kerajaan mensasarkan tahun 2020 untuk mencapai tahap 30%. Apakah sasaran ini boleh dicapai? Sedangkan DEB dari 1972 hingga 1990 tidak berjaya walaupun bermacam-macam kemudahan, kontrak, kuota, dan lain-lain telah diberi kepada orang Melayu/bumiputra?

Renung-renungkanlah!

13 Responses to "SEMUA ORANG NAMPAK KEKAYAAN ORANG MELAYU!"

SUARA RAKYAT said...

salam.. nyak teboso ko.. pedih moto..abis darag tulisan ni.. amun kiti biin sen.. nyak ngium di kadai kaling lagi.. badu pan.. menik no.. dunhill, blueberry

paikankb said...

salam..

Hakikat yang perlu dirungkai...

Unknown said...

TAHNIAH.
topik ini jauh lebih menarik dan menggelojak minda daripada pelbagai isu lain.

deb memang jauh drp sasaran 30%, tapi berjaya mengajak cina, india bergandng dgn melayu / bumi berniaga sama. melayu dapat projek, cina & india pun dapat kongsi. dulu melayu takde apa2, kecuali 1 2 org je.

contohnya bila anwar bagi sime bank kpd rashid, jadi rhb bank, cina & india pun dapat share.

arwah sharani dpt plus, melayu, cina & india pun dapat sama projek lebuhraya tu menerusi uem etc.

bezanya masih budaya melayau & bumi yg lebih spiritual oriented, cina econ oriented, india pula masih ada yang terbelenggu fikir mereka miskin & tak tau nak explore aktiviti lain (contohnya d estet, mereka tak tau nak fikir / cuba keluar).

kalau masuk blog2 masakan, jahitan, buat kuih, mjahit, manik etc.... sdr akan lihat ramai melayu dah mula keluar & tak kisah sangat polemik politik ni... org politik je sibuk sangat politik.

Unknown said...

TAHNIAH.
topik ini jauh lebih menarik dan menggelojak minda daripada pelbagai isu lain.

deb memang jauh drp sasaran 30%, tapi berjaya mengajak cina, india bergandng dgn melayu / bumi berniaga sama. melayu dapat projek, cina & india pun dapat kongsi. dulu melayu takde apa2, kecuali 1 2 org je.

contohnya bila anwar bagi sime bank kpd rashid, jadi rhb bank, cina & india pun dapat share.

arwah sharani dpt plus, melayu, cina & india pun dapat sama projek lebuhraya tu menerusi uem etc.

bezanya masih budaya melayau & bumi yg lebih spiritual oriented, cina econ oriented, india pula masih ada yang terbelenggu fikir mereka miskin & tak tau nak explore aktiviti lain (contohnya d estet, mereka tak tau nak fikir / cuba keluar).

kalau masuk blog2 masakan, jahitan, buat kuih, mjahit, manik etc.... sdr akan lihat ramai melayu dah mula keluar & tak kisah sangat polemik politik ni... org politik je sibuk sangat politik.

kelapa mawar said...

Salam..

Orang kita selalu tunjuk lagak..bergaya tapi papa

Unknown said...

salam. terima kasih atas komen sdra/sdri.

salam kelapa mawar, rasa bangga saya di kunjungi blogger bertaraf "spin doctor" yang hebat seperti sdri. komen agak pendek..yang penting boleh spin.

Unknown said...

salam raja kesang, seperti biasa komen sdra menambahkan khazanah pengetahuan. tq

SL said...

Ini cerita Sabah: Dulu yang jual ikan orang Melayu, kini orang Filipino dan ikan milik orang Tionghua. Dulu org Melayu usaha tanam sayur , kini orang Bugis dan Timur, milik orang Tionghua. Dulu orang Melayu buka restaurant, kini orang India. Dulu org melayu buka restauran halal, kini orang siam dan Vietnam. Dulu melayu namanya Ali.. Kini Ali Baba. Dulu orang melayu naik Pick Up milik MARA. Kini orang Melayu naik Ninja milik Taukee atau "hadiah". Lain hulu lain parang.. Melayu memang suka senang lenang walaupun sepatutnya bersedih pilu sambil dengar lagu siti Nurhaliza bilang "biarlah rahsia". Demikian mereka menyembunyikan kemiskinan mereka. Nampaklah mereka Kaya!!

Unknown said...

salam Kak SL, ada bercutikah lama tidak berkunjung?

memang benar...di Sabah dulu Penampang kampung orang Kadazan sekarang kampung..? dulu kg Sembulan, Kg. Tg Aru, Kg. Tebobon, Kg Petagas, Kg. Likas kampung orang Bajau sekarang kampung orang....?

semakin hari semakin jauh larinya kaum asli bumiputra Sabah ke pedalaman. dulunya asalnya yg mula2menetap di Sabah adalah orang KDM, bila orang Bajau dan Irranun sampai mereka bergerak ke darat..Bila Filipina sampai, Bajau dan Irranun ke darat dan KDM ke bukit.

Tapi bila Bugis sampai mereka di laut, pantai, darat, bukit dan semua kampung Bajau, Irranun dan KDM menjadi kampung mereka.

sekarang orang Cina sewa teksi orang bugis. Belajarlah dari Bugis iaitu keturunan PM 1Malaysia...

1SEMPORNA said...

Secara kuantiti atau bilangan orang melayu memang kaya tetapi secara kualiti orang melayu perlu kerja keras untuk membetulkan realiti yang terlalu banyak cabaran untuk merubahnya.

2. 2 - 6 Jun yang lalu saya di KL dan 3,4,5 Julai (setiap hari saya ke Shah Alam, Selangor. Kesempatan 3 hari saya berulang-alik Shah Alam-KL, saya sempat memerhatikan bahawa di Shah Alam kehadiran orang melayu adalah signifikan dalam hampir semua lokasi yang saya pergi/nampak. Suami kepada adek isteri saya yang menamani saya sempat respond kepada kenyataan yang sengaja saya perdengarkan kepadanya dengan memberi ulasan/respond "Shah Alam adalah hanya satu-satunya bandar orang Melayu"

3.Beberapa hari lalu saya sengaja memberi ulasan kepada salah seorang kawan saya di KK (juga seorang bloger) sambil saya meminta kepadanya melihat video klip dalam kamera mengenai status kualiti kehadiran rumpun Melayu dalam industri ikan di pasar Ikan daerah Tuaran. Beberapa tahun lalu semasa saya bersama BTN mengadakan suatu program di Daerah Tuaran "pasukan yang saya sertai dalam BTN semasa program berkenaan" ditugaskan melakukan kerja kajian lapangan mengenai "isu pengurusan modal" yang dihadapi oleh pelbagai pengusaha yang terlibat dalam dalam pelbagai industri ringan seperti industri perkhidmatan makanan, pengedaran dan peruncitan barangan keperluan isi rumah dan sebagainya. Dalam proses kami mendapatkan data untuk dianalisis saya dapati penglibatan rumpun melayu dalam pelbagi aktiviti ekonomi yang boleh menjana sumber pendapatan dan pekerjaan pada masa itu adalah sangat mendukacitakan pada fikiran saya.

4.Realiti senario apa yang berlaku di Daerah Tuaran adalah reflektif keberkesan "orang kita" menggunakan kuasa politik dan kuasa pentadbiran dan reliti apa yang dapat digambarkan oleh Daerah Tuaran adalah gambaran yang sama dengan apa yang berlaku di semua Daerah yang terdapat di Sabah. Persoalannya! Kuasa politik ada pada siapa dan kuasa eksekutif dalam hal ehwal pentadbiran di daerah ada pada tangan siapa ? Apa visi disebalik rumpun melayu mengundi untuk meletakkan kuasa kepada "orang kita" atau "sesebuah parti milik kita"? Fikir-fikirkanlah ?

1Semporna said...

Strategi dan program bagi menampal kepincangan perlu dijadikan agenda dengan mencari formula segera untuk menawan hati rakyat supaya UMNO kembali menjadi peneraju perubahan dalam memenuhi aspirasi rumpun melayu supaya hati mereka kembali bersama UMNO.

2. Masalah pokok yang dihadapi oleh parti UMNO adalah persepsi masyarakat yang semakin menurun terhadap kewibawaannya akibat berlakunya krisis nilai dan imej. Walaupun, telah wujud petanda bahawa angin perubahan yang positif mula melanda UMNO ekoran pembaharuan mesra rakyat yang dilakukan oleh pemimpin tertinggi parti dan kerajaan.

3.Setiap pemimpin dalam UMNO perlu berusaha meyakinkan rakyat bahawa semua usaha yang dijalankan oleh kerajaan Persekutuan dan Negeri yang ditunjangi UMNO adalah demi kepentingan rakyat.Usaha dan tindakan untuk menangani masalah imej dan persepsi terhadap "orang-orang tertentu dalam UMNO" perlu dibincang dan dirungkaikan oleh ahli-ahli UMNO dengan menggunakan persidangan sebagai forum untuk berbicara secara ikhlas soal kedudukan parti termasuk menilai usaha untuk memperjuangkan nasib rakyat.

4.Ahli UMNO yang bersidang perlu bermuhasabah untuk mengenal pasti kelemahan dan memperbaikinya segera supaya rakyat yakin dengan perjuangan dan perubahan yang dilakukan. Jemaah kepimpinan UMNO mesti mencari satu formula dengan cepat untuk selesaikan masalah rakyat. Asas, falsafah dan semangat perjuangan yang dimulakan sejak hampir 60 tahun dahulu mesti digilap dan perkukuhkan meskipun UMNO kini dilihat berada dalam situasi kritikal sepanjang sejarah penubuhannya.

5. Jutaan rakyat sedang menunggu sama ada terdapat perubahan atau pembaharuan yang hendak dibawa oleh UMNO.

Ajin b. Gagah said...

Sejak kelmarin sahabat saya 1semporna telah sms saya agak memberi ulasan di blog sdra Musli yang berjodol "SEMUA ORANG NAMPAK KEKAYAAN ORANG MELAYU!".

Mungkin sdra 1semporana merasakan kerana saya dilahirkan dan di besarkan di Tuaran, ada lah juga tanggung jawab saya untuk memberi sebarang ‘response’ terhadap isu yang beliau ungkitkan di daerah tersebut.

Apa lagi bilamana beliau mendalami perjuangan politik saya yang banyak hubung kait dengan hal-hal saperti ini.

Seada nya. Isu yang sdra Musli ketengahkan di sini bukan mudah untuk di ulas-ulas secara sembarangan. Apa lagi bila mengingatkan tahap sensitivity isu-isu saperti ini. Ditambahkan pula dengan bahasa-bahasa provokasi dari sdra penulis blog dan juga sdra 1semporna sendiri.

Dari apa yang saya lihat, isi kandungan topik ini hanya berkisar kepada satu atau dua aspek golongan bumiputera atau Melayu.
So kalau setakat skop itu sahaja yang kita bincangkan, maka apa yang di ceritakan di sini banyak juga kebenaran nya.

However, ada lagi ‘area’ yang belum kita masukkan dalam data kajian kita.
Contoh nya kemajuan peniaga orang-orang Melayu di Kelantan, Trengganu dan beberapa tempat yang mempunyai perbezaan situasi sosio-ekonomi bumiputera nya dengan yang terdapat di Tuaran dan lain-lain daerah di Sabah

Kita belum terokai lagi kisah kejayaan beberapa orang ahli koprat Melayu di semenanjung. Saya banyak juga kawan orang-orang Melayu yang terdiri dari ahli-ahli professional yang berjaya kerana mereka kerja keras. Senario nya berbeza dengan apa yang di wartakan di sini.

Namun kerana mereka ini beroperasi secara ‘low profile’ maka kita kadang-kadang terlupa keujudan mereka sebagai jalur pengimbang cerita-cerita sedih tadi.

Apa yang berlaku di Tuaran dan lain-lain daerah yang sewaktu dengan nya, bagi saya , ada lah satu keadaan yang normal. Bukan mudah untuk kita mengubahkan budaya hidup mereka di sana.

Walau pun kita ‘ exercise political means’ untuk membantu mengubah hidup mereka ke satu tahap ideal yang kita mahu ( mungkin bukan yang mereka mahu) , akhir nya situasi akan kembali normal saperti sedia kala.

Dari apa yang saya lihat, masyarakat di sana ( termasuk warga peniaga pasar ikan) , tidak banyak merunggut tentang hidup mereka.
Apa yang penting bagi mereka ia lah pelanggan tidak berkurangan. ‘Especially purchasing power’ pelanggan tersebut.

Setakat ini, saya tidak terfikir, masyarakat bumiputera di sana akan mengambil alih ‘business’ yang dikendalikan oleh kaum bukan bumiputera selama ini dengan menggunakan veto atau kuasa politik. Itu tidak mungkin terjadi.

Buat masa ini,apa yang penting kita laku kan ia lah; membantu untuk perbagaikan tahap pendidikan anak-anak muda, ketahap yang sesuai, dimana ia nya boleh membantu warna kehidupan yang mereka pilih sendiri.

Dalam hal ini, kita fikirkan juga lah

Salam untuk semua semuga kalian success.

Anonymous said...

orang melayu telah lama tersalah memilih pemimpin.pemimpin petama suka beri muka,pemimpin kedua walaupun bijak tapi diperdaya,pemimpin ketiga hanya samseng pada bangsa sendiri,pemimpin ke empat dibawa kita melompat-lompat,pemimpin kelima ada orang kata dikontrol oleh betina...