ARTIKEL BARU

ADAKAH RAHMAN DAHLAN LEBIH BESAR DARI UMNO?

KJ 

Pendakian politik Abdul Rahman Dahlan agak laju dan mendadak. Ramai pemerhati politik berpandangan, kebijaksanaan Rahman mengambil kesempatan dan peluang merupakan faktor utama kejayaannya mengejar pangkat dan jawatan dalam parti dan kerajaan. Apakah dia seorang opportunis?

Barangkali pengalamannya berkelana dan belajar di Amerika, menjadikan dia survivor dalam karier yang diceburinya. Rahman dilihat seorang yang bijak dalam mengatur strategi. Dalam memilih kawan dan orang-orang disekelilingnya, dia amat berhati-hati.

Kita tidak akan jumpa Rahman lepak di Islamic restoran atau di Gaya Street. Kita juga tidak akan jumpa beliau di hotel City Villa atau Brisdale. Sekurang-kurangnya Hotel Istana atau Seri Pacific.

Rahman tergolong dalam kategori elit atau bangsawan politik. Atau sekurang-kurangnya golongan menengah baru dan Rahman bijak membawa imej tersebut. Oleh kerana itu, orang-orang yang rapat dengan Rahman bukan orang sebarangan. Mereka mesti dikalangan orang-orang yang berpengaruh, samada dalam politik atau perniagaan.

Saya kenal Rahman bila dia menang jawatan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Tuaran. Namanya mulai disebut-sebut sebagai bakal pengganti Datuk Hajiji Haji Noor di DUN Sulaman pada ketika itu. Tetapi Rahman mempunyai perancangan yang lebih baik daripada sekadar mengganti tempat abang sepupunya itu.

Dia mendekati Datuk Musa Aman diketika Musa memerlukan team melobi jawatan pengerusi perhubungan UMNO setelah tempuh Datuk Osu Sukam berakhir. Daripada peranan yang dimainkan, Rahman diberi kepercayaan dilantik sebagai Setiusaha Politik Datuk Musa Aman, yang menggantikan Tan Sri Chong Kah Kiat sebagai KM Sabah yang baru melalui sistem penggiliran.

Saya mengenali Rahman ketika dia masih seorang broker hadapan komoditi. Tak silap saya dia adalah rakan kongsi kepada sebuah syarikat komoditi di jalan Pantai bersebelahan dengan Capitol Hotel. Saya juga difahamkan Rahman memiliki beberapa syarikat lain yang menjalan operasi pasaran hadapan komoditi diseluruh negara dan di Kuala Lumpur.

Perniagaan itu dikatakan mempunyai link dengan syarikat pasaran hadapan komoditi yang berpusat di New York. Syarikat komoditi itu rekrut gadis-gadis belasan tahun yang baru lepas SPM atau STPM sebagai investment eksekutif untuk menarik minat orang ramai menjadi pelabur membeli komoditi seperti kopi, kapas dan lain-lain dengan dijanjikan keuntungan lumayan.

Pelaburan biasanya bermula sekurang-kurangnya 30k.

sambung esok....tunggu jangan tak tunggu.......

0 Response to "ADAKAH RAHMAN DAHLAN LEBIH BESAR DARI UMNO?"