Saya mulakan perdebatan petang
tadi dengan mukaddimah “Kerajaan yang baik akan tunjuk kejayaan. Kerajaan yang
gagal akan beri 1001 alasan”.
Parti UMNO ditubuhkan dalam sebuah istana dan diterajui para
teknokrat dan golongan bangsawan. Sudah dasar-dasar dan perancangan UMNO mengutamakan kepentingan golongan bangsawan dan teknokrat Melayu.
PKR tertubuh daripada darah dan
airmata rakyat yang mahu menuntut keadilan sejati! Maka itu dasar dan falsafah
PKR adalah untuk menuntut keadilan untuk rakyat.
Apapun kedua-dua parti mempunyai
matlamat yang sama iaitu untuk memenangi hati rakyat. Yang berbeza ialah soal
keutamaan dan pendekatan.
Sebelum saya mulakan hujah
mengenai Bajet BN dan bajet PR yang dibentangkan baru-baru ini, saya membawa pendengar mengimbas
kembali dasar-dasar ekonomi parti
pemerintah BN sejak memerintah selama 55 tahun.
Yang paling penting ialah DEB
kerana DEB adalah satu dasar jangka panjang yang pertama sebelum WAWASAN 2020.
DEB diperkenalkan Tun Abdul Razak pada 1971 sempena pelancaran Rancangan
Malaysia Kedua (RMK). DEB merangkumi empat (4) RMK bermula dari RMK 2 hingga
RMK 5 (1971-1990) menjangkaui masa selama 20 tahun.
DEB – matlamat serampang dua
mata: 1. Menghapuskan kemiskinan secara menyeluruh tanpa mengira kaum. 2.
Menyusun semula masyarakat supaya tidak dikenali mengikut fungsi-fungsi
ekonomi. Matlamat akhir ialah pengagihan kekayaan negara dimana pada tahun
1990, sekurang-kurangnya 30% pemilikan ekuiti kekayaan negara ditangan
bumiputera.
Tercapaikah matlamat serampang dua mata BN? Pada 19 November 2007 (NST
30 November) TPM, Dato Sri Najib, mengumumkan usaha sedang ditumpukan untuk
meningkatkan equity bumiputera daripada 2.4% kepada 30% yang disasarkan pada
2020.
Tidak dinafikan DEB berjaya
mencipta sekumpulan orang Melayu, termasuk pemimpin UMNO, keluarga mereka dan
beberapa cronies dan nominee yang KAYA RAYA tapi majority bangsa Melayu dan
bumiputera masih miskin dan papa kedana.
Bila golongan ini menghadapi
masalah, kerajaan akan ‘bail out’. Contoh hutang Tan Sri Tajuddin Ramli 500
juta. Begitu juga sebelum ini kerajaan bail out MAS sebanyak 8 bilion. Negara
berhutang untuk selamatkan kroni dan hutang negara ditanggung semua rakyat
terutama rakyat biasa spt kita.
HUTANG NEGARA pada dua hari lalu 16 November
2012 untuk third quarter of the year stands at RM484 bilion daripada 476 bilion
sebelum ini. (Economics and Financial Data
daripada BNM) www.bnm.gov.my/index.
atau 55% daripada GDP. Kita sebenarnya telah melebihi 55% of DEBT CEILING legal
limit.
Kegagalan DEB dan dasar-dasar
sebelumnya tidak pernah dijadikan pengajaran. Idea-idea itu dikitar semula
dengan Model Ekonomi Baru dan akronim2 yang sukar difahami rakyat spt GTP,ETP,
NKRA, DLL…
Laporan Ekonomi 2011/2012.
Economic Reports dari Kementerian kewangan Malaysia “ bottom 40%
penduduk Malaysia iaitu sector rumahtanga
pendapatan dibawah RM2300 sebulan (m.s 21)”
Manakala di Sabah angka-angka
lebih menyedihkan, berdasarkan data daripada Kementerian Pembangunan Wanita
Keluarga dan Masyarakat pada tahun 2011: sejumlah 68% pendapat penduduk Sabah dibawah PGK atau
Paras Garis Kemiskinan(PGK -RM1,100 Sabah dan 950 di SM)
Dalam perancangan kerajaan
melalui ETP negara akan menjadi ‘high income nation’ dengan percapita income
rm48,000. Ada tinggal 8 tahun lagi kita sampai ke 2020. Tapi kata Datuk Idris
Jala, menteri yang jaga PEMANDU, yang bertanggungjawab merealisasikan wawasan
2020 berkata negara akan bankrap pada 2019 jika terus memberi subsidi kepada
rakyat!
Kerajaan telah merancang melalui
PEMANDU untuk mengurangkan subsidi secara berperingkat termasuk memperkenal GST
tetapi telah ditangguhkan kerana PRU13. Hanya subsidi gula dikurangkan 20 sen.
Gula ni di monopoli MSM Malaysia Holding anak FGVH milik FELDA sejak 2009.
Dari pandangan EKONOMI - Bajet
yang baik adalah bajet yang memberi kesan pangganda yang tinggi atau
multyflying effect kepada golongan rakyat terbanyak iaitu golongan rakyat yang
berpendapat rendah. Ini yang sering disebut sebagai ketirisan atau ‘trickling
effect” dalam ekonomi.
Dalam satu jurnal yang
diterbitkan Universiti Utara Malaysia tajuk “Government Expenditure and National
Income” ditimbulkan persoalan samada “government expenditure (dasar
fiscal) lead to economic growth or economic growth triggers expansion of govt
expenditure”. Dalam negara membangun sudah tentu sector awam mengambil
sebahagian besar daripada perbelanjaan ekonomi negara. Sebagai contoh daripada
251.6bil bajet BN, 201.9 bil adalah
belanja mengurus…
Daripada jurnal itu juga dibuat
perbandingan Malaysia Government Expenditure dengan GDP berbanding dgn negara2
ASEAN:
Malaysia punya kadar tertinggi 26.8%. Singapore 18.9%, Indonesia
18.6%, Thailand 15.7% dan Filipina 14.3%.
Akan tetapi kadar ini tidak
diterjemahkan dalam kadar pertumbuhan ekonomi. Kadar pertumbuhan ekonomi pada
2010: Filipina 8.7%, Korea 8%, India 7.8%, Vietnam 7.3%, Indonesia 5.1% ,
singapura 4.9% dan Malaysia 4.3%. pada bajet 2013 kadar pertumbuhan ekonomi
Malaysia dijangka 4.5-5.5%.
Pada bulan December 2007, Ketua
pengarah EPU, Datuk Dr Sulaiman Mahbob dalam satu seminar 3 hari POVERTY
AND INCOME INEQUALITY IN THE 21ST CENTURY mengeluarkan statistic menarik mengenai
insiden kemiskinan diantara negeri-negeri di Malaysia dan jurang
ketidakseimbangan pendapatan antara rakyat dirantau ini. ketidakseimbangan di
ukur dengan ukur Gini Coefficient)
pada kadar 0.46 iaitu lebih tinggi daripada negeri-negeri miskin spt Indonesia,
Laos dan Vietnam.
Matlamat Bajet PR untuk
menambahkan wang dalam poket rakyat atau istilah “disposable income” dalam
ekonomi. Ini dilakukan dengan menurunkan
harga barang2 dan keperluan. Untuk menambahkan pendapatan rakyat, harga minyak
akan diturunkan yang akan mengurangkan kos pengangkutan secara purata akan
menurunkan harga barang dan makanan 5-10%.
Penurunan harga kereta yang
menjadi bebanan kepada rakyat (hutang 9 tahun) dengan pengurangan excise
sebanyak 20% dan bidaan AP sebelum dihapuskan pada 2015. Ramai anak muda muflis
kerana 1. Kad Kredit, 2. Kerana kereta yang tidak dapat bayar.
Kos pemilikan rumah juga memakan
banyak perbelanjaan dan bajet PR memberi keutamaan kepada perkara ini
berbanding dengan Bajet BN.
Bajet BN hanya memperuntuk 1.9 bilion (PRIMA dapat 1 bilion,
SPNB 320 juta, jabatan Perumahan Negara 543 juta, Kemeterian Perumahan 100 juta
rumah terbengkalai) untuk perumahan rakyat atau 0.76% sahaja daripada jumlah
keseluruhan Bajet 251.6 bilion. Tidak sampai 1% peruntukan yang disalurkan
seolah-olah masalah harga rumah adalah masalah kecil di mata pemerintah. Bukan
masalah yang dikatakan mendengar keluh kesah dan denyutan nadi rakyat!
0 Response to "DEBAT MUSLI OLI VS DARD -PART 1"
Post a Comment